Vanaf het einde van de kaart...op Borneo - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Ingrid - WaarBenJij.nu Vanaf het einde van de kaart...op Borneo - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Ingrid - WaarBenJij.nu

Vanaf het einde van de kaart...op Borneo

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

25 Juli 2011 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hoi allemaal,
Het heeft even geduurd, maar we waren in de middle of nowhere. Dat zijn we hier inmiddels ook, maar dat leg ik nog uit.
In Kuching aangekomen hebben we een rondje door de stad gemaakt, waarbij we elk beeld van katten hebben gefotografeerd. Kuching betekent nl. kat, vandaar dat er zoveel beelden van katten zijn. In Kuching hebben we bij Top Spot Seafood Court heerlijke vis en garnalen gegeten, mmm.
We zijn de volgende dag naar het Bako Nationaal Park (N.P.) gereisd, waar met de lokale bus en bootje na een reis van ongeveer 2 uur aankwamen. Bij het park aangekomen hebben we onze tassen achtergelaten bij de headquarters van het park. Wij zijn op pad gegaan om de trail naar de waterval te lopen 2 1/2 uur heen en 2 uur terug door de jungle heen, erg mooi en warm. Ik heb nog wel wat verkoeling gezocht en gevonden bij het meertje van de waterval. De waterval zelf was niet zo groot. Daarna zijn we teruggelopen. Het was een mooie tocht door een afwisselende natuur, jungle en rotsplateaus. Aan het einde van de trail zaten er neusapen=orang belanda. Behoorlijke lelijke beesten, maar wel grappig (zie foto). Terug bij de headquarters hebben we ingecheckt in onze superdeluxe kamer, haha. We hadden nl. een kamer met 4 bedden en een fan voor nog geen 10 euro. Gelukkig viel het ons mee, het was schoon en bedden waren oke. Gegeten in de kantine van het park en genoten van de prachtige zonsondergang.
De volgende dag na een redelijke nachtrust zijn we weer op pad gegaan, maar nu naar het mooiste strand van het park. En inderdaad het was prachtig. Terug hadden we niet meer zo'n zin om te lopen en hebben we een bootje teruggenomen. Konden we gelijk de mooie rotsen fotograferen.
Na Bako hebben we de boot en bus terug naar Kuching genomen en zijn 's avonds weer bij Top Spot gaan eten. Arie had echter niet helemaal hetzelfde besteld en kreeg vis ingesmeerd met sambal, very spicy. Hij heeft geprobeerd alle sambal er af te halen, dat lukte gelukkig aardig. En ik ging uiteraard weer aan de garnalen.
Na Kuching zijn we via Kota Kinabalu naar Sandakan gevlogen. Hier aangekomen in Swiss Inn hotel met mooi uitzicht op het water. Het zag er mooi uit, het rook helaas minder mooi.'s Middags een wandeling door de stad gemaakt en heerlijk geluncht bij een echt Engels theehuis boven op de berg met een mooi uitzicht op Sandakan.
De dag erna zijn we naar de orang utans in Sepilok gaan kijken, hier worden gestresste en verlaten orang utans opgevangen en verzorgd met de hoop dat ze na enkele jaren weer de rainforest in terugkunnen.
In Sandakan hebben we een 3daagse tour naar de Kinabatangan rivier geboekt bij Sukau. Hier zaten we in Sukau Greenview Bed en breakfast; hele aardige mensen, schone hutjes en een super gids. Onze gids was nl. heel goed in het spotten van allerlei dieren tijdens de morgen, middag en avond cruises die we hebben gemaakt.
We hebben dan ook veel neusapen, makaken, andere apen, python, verschillende soorten hornbillvogels, kingfishers, krokodillen, uilen, civet, vleermuizen, arend, mangrove snake, een hele bijzondere kat flat-headed cat? (onze gids werd helemaal enthousiast, dus we moeten nog even uitvogelen hoe deze in het Nederlands heet).
Vanuit Sukau zijn we doorgereisd naar Lahud Datu, een plaats richting het zuidoosten. Hier hadden we via agoda een hotel geboekt aan het strand met zwembad. Het bleek echter nog wel ruim 100 km oostelijker dan Lahud Datu te liggen en staat zelfs niet meer op de kaart. Het werd dus ook wel lastig om er te komen, maar ja de taxi brengt je overal.na een rit van 1 1/2 uur zijn we aangekomen bij Felda Sahabat Residence. Hier zitten we nu dus...in een resort ver weg van de bewoonde wereld, temidden van de palmolie industrie. Er is hier nl. een heel dorp opgebouwd met alleen maar mensen die in die industrie werken. Het resort is echter prima, mooi strand, leuk zwembad en hele aardige mensen die amper Engels spreken.We moeten dus nog wel op een of ander manier uit gaan leggen dat we ook nog terug moeten....wordt vervolgd
We hebben het in ieder geval erg naar onze zin.
Groetjes Arie en Ing

• 25 Juli 2011 - 14:04

Annet:

Ah, gelukkig een teken van leven, dacht al dat jullie verdwaald waren in de jungle. Erg veel gezien al dus, leuk !!!
    Na de vakantie prikken we een foto-avond. Veel plezier verder ! Groeten uit KL (bijna terug naar NL)

• 25 Juli 2011 - 15:04

Mieke:

Hee Ing wat een mooie foto's!! Toevallig pas op tv documentaire gezien over Sepilok! Mooi zijn ze die orangoetans!! Geniet maar lekker van al het moois en het weer... want hier is het vreselijk!!! Veel plezier nog!!! xx Mieke

• 26 Juli 2011 - 06:43

De Verlegjes:

Hahaha, het lijkt wel een kopie van onze reis. Gaaf daar hè? Geniet ervan! Wij zijn erg benieuwd naar jullie foto' 's!
    Groetjes!!!

• 26 Juli 2011 - 07:40

Ingrid:

gaaf die apen!! fijn dat het allemaal goed gaat en dat jullie lekker in het resort zitten. Benieuwd of je eruit komt haha.
    Hier is het echt vreselijk weer, alleen maar regen, regen, regen bah.

geniet ze
    gr ing